Thursday 13 October 2016

Flipped Classroom Prasekolah Siri 5





Flipped Classroom (FC) adalah satu metodologi Pembelajaran Abad Ke-21. Penggunaan teknologi sebagai medium mendapatkan maklumat pembelajaran dan aktiviti kelas yang berpusatkan murid adalah sangat sesuai dengan kaedah pembelajaran murid prasekolah di alaf ini.

 
FC sebagai metadologi Pembelajaran Abad Ke-21 menjadi kenderaan yang dimuatkan KSPK di dalamnya bagi mencapai outcome iaitu murid yang bersedia ke sekolah (pendidikan formal). FC telah disesuaikan dengan prinsip pengajaran dan pembelajaran prasekolah yang menekankan pembelajaran melalui bermain dan aktiviti berpusatkan murid. Oleh itu, pelaksanaan FC bukanlah penghalang kepada pelaksanaan KSPK, malah FC adalah pemudah cara untuk memastikan semua yang dimatlamatkan oleh kurikulum tercapai dengan jayanya.
 FC telah dijadikan sebagai satu kaedah untuk meningkatkan kualiti pendidikan prasekolah. Beberapa sekolah yang tidak melepasi standard minimum Standard Kualiti Prasekolah Kebangsaan telah diarah untuk melaksanakan FC. Mereka yang terlibat telah menghantar laporan khas berkenaan pelaksanaan FC. Di sini suka saya berkongsi antara impak yang berlaku di sekolah yang terlibat:

IMPAK FLIPPED CLASSROOM

1.            Flipped Classroom yang memberikan lebih pilihan aktiviti Pdp, telah meningkatkan minat murid untuk menjadi aktif  dalam aktiviti pembelajaran. Selain itu, guru memberi lebih peluang dan kepercayaan kepada murid untuk meneroka aktiviti secara individu atau berkumpulan. Peluang ini telah membentuk perkembangan dan potensi murid secara holistik.

Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)

2.        Selaras dengan PdP abad ke-21, pembelajaran berpusatkan murid ditekankan. Melalui konsep Flipped Classroom, guru perlu membuat persediaan dan perancangan PdP yang teliti  dan sistematik. PdP guru  memberi ruang dan peluang berfikir kepada murid berdasarkan tahap dan keupayaan murid. Guru dan Pembantu Pengurusan Murid (PPM) bertindak sebagai mentor, mendengar idea murid, merangsang minat dan rasa ingin tahu.  

        Murid dilatih untuk berfikir dan menyelesaikan masalah dalam sesuatu aktiviti kumpulan. Kaedah ini juga mendorong guru untuk membuat refleksi secara konsisten bagi membuat penilaian dan penambahbaikan aktiviti murid untuk memberikan hasil pembelajaran yang maksimum.

3.            Flipped Classroom telah mengalakkan pembelajaran berterusan iaitu persediaan awal yang berlaku di rumah bersama ibu bapa dan seterusnya kesinambungan pembelajaran berlaku selepas sesi persekolahan.

Pentaksiran

4.            Pentaksiran yang berlaku di prasekolah adalah pentaksiran berterusan yang mentaksir murid di sepanjang proses Pdp dan pentaksiran hasil aktiviti. Pelaksanaan Flipped Classroom membantu guru membuat pentaksiran dengan lebih objektif dan mudah. Selain itu, guru juga dapat merekod hasil pentaksiran melalui pemerhatian tingkah laku dan hasil akhir aktiviti Pdp.
 

5.            Pelaksanaan Flipped Classroom mengalakkan interaksi dua hala yang aktif dan tertib. Aktiviti yang dijalankan mengalakkan murid untuk berinteraksi sesama rakan. Ini memberi peluang mereka untuk berkongsi pandangan. Mereka juga berupaya untuk menonjolkan nilai kepimpinan dan menjadikan mereka lebih berkeyakinan diri.

6.            Selain itu, wujud interaksi positif antara guru dengan PPM, guru dengan pentadbir, guru dengan ibu bapa dan lain-lain personel di dalam komuniti. Interaksi ini telah mendorong berlakunya PLC secara positif dan aktif, di mana pihak-pihak tersebut duduk bersama-sama membincangkan strategi dan kaedah pelaksanaan Flipped Classroom.

7.            Transformasi kelas berlaku dengan wujudnya pusat-pusat pembelajaran dan ruang belajar kelihatan lebih luas dan kondusif.  Fizikal kelas lebih teratur dan memudahkan pergerakan murid. Flipped Classroom menjadikan susunan perabot tidak statik, berubah mengikut aktiviti yang di rancang guru. Dekorasi kelas juga telah dikurangkan dan digantikan dengan hasil kerja murid.

Seperti yang dimaksudkan dalam rajah di atas, FC adalah metodologi atau kaedah yang dipilih berdasarkan kesesuaian pelaksanaannya dengan prinsip pendidikan prasekolah dan keperluan penguasaan kemahiran abad ke-21.

FC prasekolah menyarankan aktiviti berpusatkan murid dilaksanakan beberapa aktiviti serentak. Ini adalah kerana pilihan beberapa aktiviti membantu murid untuk belajar membuat keputusan dan berdikari. Teknik 3 aktiviti serentak juga memberi peluang kepada guru untuk membantu murid yang betul-betul perlu dibantu. Selain itu, guru dapat mentafsir murid dengan lebih objektif dan sistematik.


Pusat Pembelajaran yang disarankan dalam FC mempunyai ciri-ciri seperti di atas. Begitu juga dengan Pusat Pembelajaran yang disarankan dalam KSPK. Penjajaran kedua-duanya boleh berlaku dan cadangannya adalah seperti berikut:



Kedua-dua Pusat Pembelajaran boleh berlaku secara serentak dan di sepanjang tahun. Pusat Pembelajaran - Self-directed boleh berlaku sebagai ruang untuk murid melakukan aktiviti bebas dengan menggunakan bahan yang disediakan guru. Aktiviti tersebut dijadikan sebagai ruang untuk murid mengisi masa senggang mereka.

7 comments:

  1. Assalamualaikum...cikgu akmar, terima kasih atas perkongsian ilmu. boleh saya hubungi cikgu untuk bertanyakan mengenai FC sebagai perkongsian ilmu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam ain...semoga terus maju jaya. Terima kasih sudi hadir dalam forum yang lalu

      Delete
  2. Alhamdulillah. Terima kasih puan atas perkongsian dan penjelasan mengenai FC di Prasekolah. Semoga FC akan terus berjaya meningkatkan kualiti pendidikan prasekolah .InshaAllah...:-)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah atas perkongsian puan mengenai FC dan menambahkan pemahaman saya mengenainya.
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...Rosyati Yusoff guru prasekolah?

      Delete