Siri 2 ini saya ingin berkongsi lebih lanjut tentang Flipped
Classroom. Sebelum saya meneruskan penerangan ini, saya ingin berkongsi
kata-kata di bawah.Pernyataan di bawah adalah sangat benar dan menjelaskan cara yang
betul kita sediakan pendidikan kepada murid prasekolah.
Sesungguhnya mereka memang belajar
pada ketika mereka bermain. Tetapi oleh kerana kita dibekalkan dengan
kurikulum, maka sebagai guru kita mesti memastikan standard kandungan kurikulum
dikuasai oleh murid sebagaimana yang dihasratkan.
Apa yang dimaksudkan dengan Flipped
Classroom?
Flipped Classroom adalah kaedah pedagogi yang menyonsangkan amalan PdP biasa di mana penyampaian dan/atau pencarian maklumat baharu berlaku di luar waktu PdP, manakala aktiviti berpusatkan murid berlaku secara aktif di dalam kelas.
Flipped Classroom adalah kaedah pedagogi yang menyonsangkan amalan PdP biasa di mana penyampaian dan/atau pencarian maklumat baharu berlaku di luar waktu PdP, manakala aktiviti berpusatkan murid berlaku secara aktif di dalam kelas.
Flexible
environment - pembelajaran boleh berlaku di
mana dan di ketika mana pun. Pembelajaran tidak hanya berlaku di dalam kelas,
dan guru bukan satu-satunya penyampai ilmu kepada murid. Pendidikan awal
seorang kanak-kanak bermula dari rumah dengan ibu bapa atau penjaga sebagai
guru yang pertama. Proses dan peranan guru di rumah boleh terus berlaku
walaupun kanak-kanak telah menjejak kaki ke alam persekolahan di prasekolah.
kesinambungan proses pembelajaran antara sekolah dan rumah akan berupaya
meningkatkan kualiti perkembangan seorang kanak-kanak.
Guru sebagai pemilik kurikulum
seharusnya mampu untuk fleksibel merancang kaedah pembelajaran dengan
mewujudkan sinergi antara guru dan ibu bapa. Guru juga seharusnya fleksibel
dalam merancang susun atur kelas supaya bersesuaian dengan aktiviti yang hendak
dilaksanakan.
Learning
culture - pembentuk budaya belajar
bermula daripada seorang guru, terutamanya bagi murid prasekolah. Oleh itu,
bagi Flipped Classroom, guru perlu menjadikan pembelajaran yang
berpusatkan murid, dengan melaksanakan aktiviti yang interaktif dan bermakna.
Sebelum pelaksanaan aktiviti, guru perlu memastikan murid telah diberi
pendedahan kepada perkara yang akan dipelajari dan ianya berlaku di luar waktu
PdP.
Intentional
content - kurikulum adalah sumber PdP
utama. Guru perlu menetapkan objektif pembelajaran dan bijak memilih bahan
bantu mengajar dan aktiviti yang berpusatkan murid. Semua yang dirancang
mestilah sesuai dengan keupayaan dan kesediaan murid.
Profesional educator -
sebagai seorang profesional, guru mestilah sentiasa bersedia untuk meningkatkan
ilmu pengetahuan mereka tanpa menunggu dipanggil untuk mengikuti kursus dalam
perkhidmatan atau lain-lain kursus.Ilmu pengetahuan yang terkini akan membantu
guru untuk menjadi profesional dalam pelaksanaan kurikulum dan PdP. Selain itu,
ia juga akan membantu guru untuk menyesuaikan situasi pembelajaran dengan
objektif, bahan PdP dan kawal selia tingkah laku murid. Guru juga akan berupaya
untuk menjadi fasilator dan pendorong yang efektif sebelum, semasa dan selepas
pelaksanaan aktiviti.
Perbandingan Kelas Prasekolah Biasa
(Tradisional) dan Flipped Classroom Prasekolah
Pelaksanaan di prasekolah adalah adalah adaptasi dan modifikasi konsep Flipped Classroom berdasarkan prinsip pendidikan awal kanak-kanak. Pelaksanaan
Flipped Classroom memerlukan guru faham konsep proses Pengajaran dan
Pembelajaran berikut. Proses PdP bermula dengan kurikulum yang menepati
keperluan pendidikan dengan penggunaan pedagogi yang berkesan dan berimpak
tinggi. Seterusnya dilaksanakan pentaksiran berterusan bagi meningkatkan
kualiti kurikulum serta pengolahan pedagogi bagi memastikan murid mencapai
objektif pembelajaran.
Guru
perlu memahami KSPK dan menyusun semula keperluan penguasaan kemahiran dalam
tunjang mengikut kesesuaian murid dan situasi semasa. Perancangan yang teliti
akan membantu guru melaksanakan aktiviti berpusatkan murid dengan jayanya.
Murid perlu diberikan tugasan yang spesifik dan mudah difahami oleh mereka.
Kejayaan menyelesaikan tugasan akan membantu murid menjadi lebih yakin dan
berminat untuk terus melakukan tugasan yang seterusnya.
Guru
perlu mempelbagaikan jenis aktiviti dengan merujuk kepada penguasaan kemahiran
yang digariskan dalam KSPK. Justeru itu, guru perlu melakukan pencarian bahan
mengajar tambahan dari pelbagai sumber bagi meningkatkan kreativiti murid dan
keseronokan belajar.
Perancangan
P&P yang teliti dan menarik dapat membantu guru mentaksir murid dengan
lebih objektif sepanjang masa terutama semasa proses pelaksanaan tugasan dan
juga hasil tugasan.
Setiap
guru yang ingin melaksanakan Flipped
Classroom prasekolah perlu menyoal diri mereka berdasarkan soalan-soalan
berikut:
1. Bagaimana saya perlu merancang
secara sistematik dan membuat refleksi berkenaan P&P saya dan belajar
daripadanya serta pengalaman orang lain?
2. Bagaimana dan bila saya berinteraksi
secara interaktif dengan murid serta
mendengar idea dan pandangan mereka?
3. Adakah perancangan jadual kelas saya
memberi ruang dan peluang untuk murid berfikir, berbincang dan membuat refleksi
kepada idea, pengalaman dan perasaan mereka?
4. Bagaimanakah caranya untuk saya
merangsang minat dan rasa ingin tahu murid bagi setiap aktiviti individu dan
berkumpulan?
5. Adakah persekitaran kelas saya
bersesuaian dan membantu proses pembelajaran berkesan pada setiap masa?
6. Apakah jenis maklumat berguna yang
saya dapat daripada setiap murid secara individu melalui proses pentaksiran dan
bagaimana saya menggunakan maklumat tersebut untuk menambah baik P&P saya?
Assalamualaikum dan salam sejahtera admin blog. saya minta izin menggunakan fakta dalam blog ini untuk saya dalam proses mencari maklumat mengenai tesis sarjana muda saya. Harap admin ambil maklum dan halalkan perkongsian ilmu ini :)
ReplyDeleteWaalaikumussalam. Admin tiada masalah cuma mohon untuk dimasukkan nama blog sebagai sumber rujukan dan tidak menganggap penemuan ini sebagai inovasi puan. Selamat maju jaya dalam pengajian dan semoga menjadi guru yang berdedikasi.
ReplyDeleteMohon keizinan untuk berkongsi info ini dengan rakan-rakan guru prasekolah yang lain demi kecemerlangan prasekolah.
ReplyDeleteterima kasih
Silakan. Jika ada perkara yang masih kurang jelas boleh bertanya di sini...
DeleteMohon izin kongsi..
ReplyDeleteAssalamualaikum admin, mohon kebenaran untuk ambil maklumat dalam blog untuk bantu saya dalam tesis ism saya. terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum admin...mohon kebenaran untuk mengambil dan menggunakan fakta dalam proses pencarian maklumat tentang FC dan untuk berkongsi info juga dengan rakan-rakan yang lain, terima kasih.
ReplyDelete