Salam...
Pada ketika ini dan seterusnya saya InsyaAllah akan menulis dalam Bahasa Melayu kerana saya ingin memanfaatkan ruang ini untuk berkongsi ilmu dengan rakan-rakan maya sedikit ilmu yang saya perolehi selama saya melakukan tugasan di bidang Pendidikan Prasekolah.
Sejarah bermula...
Pada tahun 2015 saya telah mendapat tugasan yang berat apabila diminta untuk membuat penambahbaikan terhadap kualiti kemenjadian murid prasekolah. Sedikit kaget, saya menyahut mandat yang diberikan. Kajian lapangan dan pembacaan berkenaan peningkatan kualiti pendidikan prasekolah saya lakukan. Kesimpulan yang dapat saya buat:
- kelas prasekolah perlu kepada suasana yang mampu menarik kanak-kanak untuk berada didalamnya
- kelas prasekolah perlu menjadi medium pembelajaran kanak-kanak tersebut
- kelas prasekolah perlu menjadi padang permainan kanak-kanak di mana mereka belajar sesuatu pada ketika mereka bermain.
Ruang kelas dan suasana pembelajaran yang kondusif serta perancangan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang jelas berfokus akan meningkatkan
minat belajar murid. Apabila murid mempunyai minat yang tinggi terhadap
pembelajaran, proses percambahan ilmu dan penguasaan kemahiran akan berlaku
dengan lancar dan memberi impak kepada outcome
pendidikan prasekolah.
Artikel “The Irresistible
Classroom – Getting The Learning Environment Right In Early Education” (Jaggo, 2014) menjelaskan bahawa kanak-kanak
berusia di peringkat prasekolah belajar melalui penerokaan, pergerakan,
imaginasi, perasaan ingin tahu, penuh kreativiti dan hands-on experience melalui kaedah bermain. Elemen-elemen ini
penting dalam menghasilkan persekitaran yang kondusif dan menepati keperluan
kanak-kanak.
Ruang atau pusat
pembelajaran (Learning Centre) murid
perlulah menjadi satu tempat yang menarik kanak-kanak untuk hadir ke sekolah
iaitu terdapat elemen yang menyeronokan, cantik, kreatif dan belajar tetapi
pada masa yang sama kanak-kanak boleh kekal sebagai kanak-kanak (Jaggo, Nurney.
Co. Carlow. 2014). Prinsip kelas yang kondusif dan berkesan bagi kanak-kanak
prasekolah adalah seperti Rajah di atas. Pusat Pembelajaran boleh diolah mengikut
kemahiran utama yang perlu dikuasai murid sebagai asas persediaan mereka untuk
mengikuti pendidikan formal di Tahun Satu.
Persekitaran pembelajaran (Jaggo, Nurney. Co. Carlow. 2014) yang
menepati kriteria seperti yang dinyatakan perlu kepada persekitaran yang
menyokong pembelajaran yang berasaskan aktiviti (Mara. 2011). Pembelajaran ini
menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dan bermakna mereka akan bergerak
daripada satu tugasan kepada tugasan yang lain yang dilaksanakan dalam pusat
pembelajaran. Konsep ini memberikan ruang dan peluang kepada kanak-kanak untuk
belajar mengikut minat dan keupayaan mereka sebagai individu. Mereka juga
berpeluang melakukan penerokaan dan mencari jawapan kepada isu yang timbul
semasa mereka menyelesaikan tugasan. Kaedah ini menggalakkan kanak-kanak
berimaginasi dan berkreatif semasa melakukan aktiviti.
Objektif
1.
Meningkatkan kualiti pendidikan prasekolah.
2.
Menyusun susun atur kelas prasekolah yang berfokuskan murid dan
mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif.
3. Menyediakan satu model pembelajaran yang
berfokus kepada minat dan kecenderungan murid.
4. Menerapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
menerusi kemahiran berbahasa melalui aktiviti Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan
Matematik (STEM).
5.
Mempraktiskan pembelajaran yang menyeronokkan
dengan aplikasi kaedah belajar melalui pendekatan bersepadu iaitu bermain,
kerja kumpulan, penerokaan dan berteraskan projek.
6.
Meningkatkan kemahiran psikomotor murid
melalui aktiviti yang aktif dan menyeronokkan.
Kerangka Konsep
Perkara-perkara
yang dinyatakan dalam kerangka konsep (Zurita & Nussbaum, 2007) di atas
adalah perkara yang penting untuk ditangani dalam memastikan kejayaan
pelaksanaan Flipped Classroom prasekolah
ini.
Konsep Flipped Classroom prasekolah akan memastikan cadangan berikut
dilaksanakan:
1.
Guru
diberikan latihan yang berfokus kepada pelaksanaan P&P berpusatkan murid
dan aktiviti.
2. Murid diberikan
lebih banyak ruang dan peluang untuk membuat penerokaan. Mereka melakukan aktiviti mengikut kemampuan individu
serta minat. Aktiviti yang dirancang guru adalah berbentuk tugasan hands-on experiences supaya murid lebih
memahami apa yang mereka belajar.
3. Ruang
pembelajaran memerlukan penyusunan bahan bantu mengajar dan peralatan
pelaksanaan aktiviti yang bersesuaian mengikut tema/topik. Dekorasi yang tidak
menyumbang kepada keberkesanan pelaksanaan aktiviti tidak perlu diadakan.
4.
Aplikasi
kaedah yang bersepadu dalam memastikan objektif dan matlamat KSPK dicapai.
5.
Pembantu
Pengurusan Murid perlu lebih aktif dalam mengawal selia murid semasa
pelaksanaan P&P.
Kenapa Perlu Flipped Classroom Prasekolah?
Suasana
pembelajaran yang kondusif dan berkesan adalah antara faktor penting dalam
memastikan kemenjadian murid. Pewujudan bilik darjah Abad
Ke-21 perlu berlaku bermula dari peringkat prasekolah. Flipped Classroom prasekolah mencakupi dua aspek penting dalam proses pembelajaran murid. Aspek-aspek tersebut ialah membentuk susun atur fizikal kelas dan model pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berpusatkan murid.
Ke-21 perlu berlaku bermula dari peringkat prasekolah. Flipped Classroom prasekolah mencakupi dua aspek penting dalam proses pembelajaran murid. Aspek-aspek tersebut ialah membentuk susun atur fizikal kelas dan model pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berpusatkan murid.
Fizikal kelas merujuk kepada susun atur kelas Abad Ke-21
yang menggalakkan pembelajaran berfokuskan aktiviti murid. Flipped Classroom prasekolah menyediakan lima jenis pelan lantai.
Kelima-lima pelan lantai memberi gambaran kepada fokus pelaksanaan aktiviti
murid. Berdasarkan pelan lantai yang dicadangkan, murid tidak ditempatkan di
satu lokasi yang sama di sepanjang proses P&P.
Susun atur kelas diolah kepada ruang pembelajaran
mengikut perancangan aktiviti. Bentuk susun atur ruang pembelajaran memberi
peluang kepada murid untuk melaksanakan aktiviti berasaskan projek. Mereka
menyelesaikan tugasan yang diberi oleh guru dengan menceritakan dan menilai
hasil tugasan tersebut. Pembelajaran sebegini memberi murid lebih ruang dan
peluang untuk mendalami proses pembelajaran yang menepati konteks situasi
sebenar. Elemen KBAT dan STEM dapat diterapkan dalam aktiviti yang berbentuk
penyelesaian tugasan ini. Kaedah
P&P berteraskan aktiviti murid ini juga berupaya menggalakkan P&P yang menyeronokkan kerana murid dapat belajar melalui penerokaan, eksperimentasi, kreativiti, saling berkongsi maklumat dan mendorong mereka untuk berinovasi.
P&P berteraskan aktiviti murid ini juga berupaya menggalakkan P&P yang menyeronokkan kerana murid dapat belajar melalui penerokaan, eksperimentasi, kreativiti, saling berkongsi maklumat dan mendorong mereka untuk berinovasi.
Tq teacher.
ReplyDeleteSaya suka artikel ini dan bagus utk guru spt saya.
saya nk ctc puan utk info lanjut berkaitan FC...bagaimana caranya?
ReplyDelete